Aktuality - HaPe sport

MENU

GALERIE U NÁS SESTAVENÝCH KOL

Fort
Fort

Fondriest
Fondriest

Author Egoist
Author Egoist

Vyhledávání:

AKTUALITY

novinky ORBEA 1.1.1993  

Orbea nás zatím nepřestává překvapovat s novinkami pro sezonu 2021, nejčerstvější novinkou je představení nikým-neočekávaného modelu RISE, který vtrhl na trh jako vyzyvatel modelu Specialized Levo SL.

Mimo to Orbea přišla s přepracovanými karbonovými modely Gain a rozšířila nabídku dětských kol o modely Lauffey Junior, tedy dětská sjezdová kola s odpruženou vidlicí, navíc stěžejní horské modely Alma a Oiz se dočkali nemála vylepšení.

V situaci, kdy snad jen gravel model Terra zůstal bez zásadních změn (protože je jednoduše nepotřebuje), je čím dál těžší udržet se v obraze, proto přinášíme přehled nejzajímavějších novinek.

Zároveň Vám sice neradi, ale musíme připomenout, že v důsledeku pandemie Covid-19, se čekací doba na objednaná kola stále prodlužuje. V obchodě zatím máme pouze dva modely 2021 a další předobjednané modely, které měly dorazit během listopadu se k nám dostanou nejdřív po novém roce. PROTO DOPORUČUJEME S OBJEDNÁNÍM KOLA NEOTÁLET, protože kola objednaná teď dorazí nejdříve na přelomu května/června, některé modely dokonce až v září. Je tedy téměř jisté, že POKUD BYSTE KOLO NA NOVOU SEZONU OBJEDNÁVALI UPROSTŘED ZASNĚŽENÉHO ÚNORA, NEBUDEME SCHOPNI VÁM HO DO ZAČÁTKU (A MOŽNÁ ANI DO KONCE) SEZONY DODAT. Rozhodně s danou situací nejsme spokojeni, ale kvůli pandemii jsou narušeny dodavatelské řetězce po celém světě, proto nám nezbývá než se s dodacími lhůtami smířit a přizpůsobit se jim!

 

Obsah

  1. Rise
  2. Gain Carbon
  3. Laufey Junior
  4. Alma
  5. Oiz

Rise

Pokud jste o tomto modelu ještě neslyšeli, tak se jedná o lehoučké celoodpružené horské elektrokolo, které vyniká svou mrštností především při náročných sjezdech. Podle těch co měli možnost vyzkoušet si model Rise na vlastní kůži je ovladatelnost kola při sjezdu naprosto jiné úrovně, než jsme zvyklí u elektrokol.

Orbea tímto modelem otvírá nový filozofický koncept nazvaný skromně "Rider synergy" volně bychom tento název mohli přeložit jako "Splynutí s jezdcem". Kličovým prvkem, který provazázel návrh kola od prvopočátku je dovolit jezdcům maximalizovat požitek z jízdy. Nejenže Vám spolehlivý elektromotor pomůže vyšlapat nemyslitelné kopce, zároveň se díky elektrické dopomoci můžete pustit delších dobrodružství v sedle. Zásadní ovšem zůstává myšlenka ničím nerušené jízdy.

 

Bohužel stále častěji při výběru kola slyšíme dotazy typu:

Kolik newtonmetrů dává motor?" 

Kolik kWH/kg má baterie?

 

Ani jeden z těchto technických údajů Vám ovšem nezaručí, že se Vám na kole pojede dobře. Smyslem filozofie Rider synergy je odsunout všechny tyto otázky na druhou kolej a zajistit co nejsilnější zážitek. Když jsme poprvé viděli jak Rise vypadá, nejdříve nám spadla brada, až pak nám došlo, že se jedná o elektro kolo. A nejde jen o vzhled, podle Ralfa Hausera z webu pinbike.com, Vám Rise okamžitě dopřeje pocit, že jedete na běžném kole, tak přirozená je rekace dopomoci od elektromotoru.

A přesně o to jde - méně elektro; více KOLO. Veškerá elektronika je dokonale zakomponovaná do rámu a i spouštěcí tlačítko bylo přesunuto na spodek sedlové trubky. Z pohledu jezdce, tak vidíte pouze minimalistický přepínač režímů a jednoduchou kontrolku.

 

Jestli u silničního elektro modelu Gain není na první pohled patrné, že se jedná o elektrokolo tak u modelem Rise se musíte snažit, abyste zahlédli mřížku motoru. Že se jedná o elektrokolo nepoznáte ani když ho zvednete, protože je lehčí než třeba elektromodel Specialized Levo Sl.

Rise je skutečně lehoučký, především díky použití pokorčilého přístupu při zpracovaní karbonových vláken, lehkého motoru Shimano EP8 v kombinaci s baterii, která sice nemá astronomickou kapacitu, ale o co menší má kapacitu o to je přirozeně lehčí. Lehkost je u tohoto modelu zásadní, protože díky ní je Rise neskutečně mrštný i v náročných zatáčkách při sjezdu.

Možná Vás vyděsila menší kapacita baterie, uklidníme Vás. Kapacita 360 Wh je vhodným kompromisem přidávajícím kolu pouze 2,2 kg váhy. Ovšem u modelu Rise neočekáváme žádné kompromisy, hlavním důvodem, proč by Vás neměla menší kapacita baterie znepokojit je, že Orbea ve spolupráci se Shimanem vyvinula vlastní programovou nadstavbu pro řízení výkonu motoru. Tato nadstvba nejenže poskytuje co nejpřirozenější pocit z jízdy ale hlavně snížuje spotřebu energie.

V čem toto vylepšení spočívá? Trochu překvapivě ve snižení maximálního kroutícího momentu (lidsky: síla s jakou motor tlačí do klik) z 85 Nm na 60 Nm. Přirozeně pokud snížíte sílu vydávanou motorem snížíte jeho spotřebu energie z baterie. Bohužel to znamená i menší dopomoc.

Proč to nevadí? Protože ani špičkový motor Bosch Performance Line CX ani "klasický" motor Shimano EP8 nejsou schopni při ideální frekvenci šlapání (75-95* za minutu; při této frekvenci dosahují profící maximálního výkonu) dodávat maximální kroutící moment. To znamená, že pokud šlapete nejefektivnější frekvencí, motor Vám nedává maximum pomoci. Inženýři z Orbei zapracovali na tom, aby celý systém s maximální citlivostí plynule reagoval na frekvenci a sílu Vašeho šlapání. Proto se jim model Rise vyrovná, zároveň uspoří hmotnost v baterii a zajistí přirozený pocit z jízdy i při náročných technických stoupáních.

Díky snížení spotřeby energie motor, použitá baterie vydrží tolik, jako by baterie měla kapacitu 1,5* vyšší - tedy 540 Wh. Navíc s použitím externí baterie můžete v eco režimu vystoupat až 4 000 výškových metrů během osmihodinové jízdy.

Podrtrženo sečteno, kolo v terénu vydrží víc než vy, což je přesně myšlenkou Rider synergy, můžete se vydat vstříc dobrodružství a neřešit aktuální procento nabití baterie, aktuální dodávaný výkon,... - vy si užíváte jízdu a elektronika kola Vás podrží, když potřebujete bez zbytečného rozptylování. Pokud by se Vám snad podařilo Rise uštvat, je stále těžký pouze jako běžné horské kolo, takže žádná nadbytečná práce dostat ho domů.

Rise je primárně trailový model a jako takový si za cíl neklade nic menšího než vyplnit díru mezi enduro koly (s dlouhým zdvihem) a XC modely (s krátkým zdvihem). Rise bude dostupný s vidlicemi se zdvihem 140 nebo 150 mm a tlumičem se zdvihem 140 mm, samozřejmostí jsou 29" kola na všech modelech. Rám modelu Rise je v podstatě shodný s velmi úspěšným rámem modelu Occam, pouze spodní vidlice je o 5 mm delší kvůli umístění motoru.

Rise přichází ve třech továrních barvách a čtyřech stupních výbavy, pro každý model je dostupná možnost MyO, která Vám dovolí individuální kombinaci komponentů a navíc si můžete vytvřoti vlastní, originální design - třeba takový:

Zpátky na obsah

Gain Carbon

Přestože i hliníkové modely dostaly do vínku nový motor X35 PLUS, u karbonových modelů je novinek víc. Zaměříme se proto na karbonové modely.

Nejdříve ale pár slov o novém motoru. Jendá se o vylepšenou verzi známého modelu, to znamená, že všechno co jsme měli na Gainu rádi zůstává. Samozřejmostí je umístění motorů na ose, aby nezpůsoboval extra odpor ve vypnutm stavu. Hlavní mylšenka vylepšení spočívá v obdobném principu jako u modelu Rise. Gain je vybaven chytrým algoritmem, který chytře dávkuje energii ve chvílích, kdy je potřba, aby se uspořila energie.

 

I u svého silničního modelu se Orbea snaží, aby elektrické prvky co nejméně narušovali siluetu klasického kola. Gain je také vybaven vychytaným systémem vnitřního vedení bowdenů ICR, pro čistý a aerodynamický tvar. Přestože se jedná o elktrokolo najdete na něm jediný spoj drátů schovaný pod krytkou na spodní vidlici. Přeci jen v případě vyndání zadního kola je nutné odpojit motor od baterie.

 

Na rozdíl od horského modelu Rise je kokpit Gainu laděn do futuristického designu, kdy karbonové modely jsou vybaveny integrovaným předním světlem napájeným přímo z baterie elektrokola a umístěném na držáku pro computer, který je dodáván přímo s kolem a kromě rychlosti ukazuje i statistiky od aktuálním stavu motoru. Ke kolu by měly být dostupné redukce, aby se do předního držáku daly uchytit další běžné computery. Motor se zapíná a ovládá pomocí známého tlačítka iWOC one.

Kromě předního světla je Gain vybaven i zadním světlem, opět napájeným přímo z baterie a integrovaným do objímky sedlovky. Sama objímka působí velmi nenápadně díky skrytému upinacímu systému. Podle Orbei skrytí systému zlepšuje aerodynamiku, podle nás je vlv na aerodynamiku mnohem menší než fakt, že takto působí Gain extrémně elegantně.

 

Geometrie Gainu je koncipovaná více enduro než závodně, to znamená že hlavní mylšenkou kola není jet co nejrychleji (což je rozumné vzhledem k zákonému limitu 25km/h, nad tímto limitem musí být elektrodopomoc stejně vypnutá), ale aby jízda bylo co nejpohodlnější po co nejdelší dobu. Přesto se nemusíte bát ani pokud toužíte po maximálním výkonu, zpevněná karbonová vlákna ve spodních částech rámu zamezujů kroucení a prohýbání rámu pro co nejefektivnější přenos výkonu do zadního kola.

 

Zpátky na obsah

Laufey Junior

Kromě již zmíněného modelu Rise Orbea přidává i další úplně nový model - Laufey Junior.

 

Pravdou je, že model Laufey žádnou horkou novinkou není, vznikl v roce 2017 přejmenováním modelu Loki. Různá jména spojuje pořád to samé - zábava. A jinak tomu není ani u juniorského modelu. Díky několika velikostem a velmi nadstandní výbavě mezi dětskými koly Laufey junior umožňuje zažít trailový zážitek dětem už od 4 let!

Dostupné budou celkem tři velikosti a až tři stupně výbavy:

  •  Laufey Junior 20: od 4 do 7 let        H10, H20 a H30
  •  Laufey Junior 24: od 6 do 9 let        H10, H20 a H30
  •  Laufey Junior 27: od 8 do 14 let      H10 a H20

V té nejzákladnější variantě ve velikosti 20 je kolo vybaveno  hydralickými kotoučovými brzdami Shimano MT400, sadou Shimano altus a 9rychlostní kazetou s rozsahem 11-36 zubů. Všechny modely jsou postaveny na hliníkovém rámu, vybaveny nenápadným leč efektivním blatníkem, sedlem Selle Royal Vivo (Junior) a vnitřním vedením bowdenů.

 

 

Velikosti 24 a 27 mají již 10rychlostní kazetu s rozsahem 11-42 zubů, sadu Shimanou Deore MT4100 a brzdami M5120.

Varianty H10 a H20 jsou také vybaveny vzduchovou vidlicí (podle modelu buď Suntour, Manitou, či Martocchi; zdvih 80-120 mm) a teleskopickou sedlovkou OC2 se zdvihem 50-100 mm.

Vrcholný model Lauffey junior 27 H10 disponuje sadou Shimano Deore MT6100, brzdami Shimano XT M8100 a 12rychlostní kazetou 11-52 zubů!

Zpátky na obsah

Alma přejdi na eshop HaPe

Model Alma se po čtyřech letech dočkal pořádného upgradu, zejmána se jedná o nabídku rámů OMX, novou geometrii rámu, dostupností teleskopické sedlovky a nejmodernějšího uchycení brzd flat mount.

Nabídka řady Alma se tak v podstatě rozdělila do tří částí: rám OMX, rám OMR a hliníkový rám, přičemž u dvou nejnižších modelů H30 a H50 není dostupná žádná volba komponentů v rámci MyO, shrnutí:

ModelRámUchycení brzdMYO
M-LTD
M-TEAM
M-PRO
Monocoque
OMX
Flat Mount Plné MyO
M25
M30
M50
Monocoque
OMR
Post Mount MyO
komponenty

H10
H20
Hydro Post Mount MyO
komponenty

H30
H50
Hydro Post Mount Bez MyO

OMX jsou rámy vyrobený pomocí nových moderních postupů na zpracování karbonových vláken vyvinutých inženýry v Orbea. Cílem při jeho výrobě je samozřejmě dosáhnout co největší strukturální integrity (pevnosti a tuhosti) při současném snížením hmotnosti na minimum. Rámy jsou vyráběny z těch nejkvalitnějších prepreg karbonových plátů, které jsou laserem vyřezávány do požadovánéhpo tvaru. Inženýři na testovacích rámech zkoušeli různá směřování a uspořádání karbonových vláken, aby mohli vybrat to nejlepší z pohledu pevnosti a lehkosti. Při výrobě každého jednoho kusu rámu jsou určité kritické části hodiny předtvarovávány, než projdou končeným zahřátím, čímž je dosaženo maximalního spojení vláken a pryskyřice.

Klíčovým prvkem přepracované geometrie je zmenšení hlavového úhlu (8) a zvětšení sedacího úhlu (9) dosah (11) tak dosahuje ideálních hodnot pro XC model. Nová geometrie vychází ze zkušeností z XC závodů a poskytuje jezdci agresivní a zároveň pohodlný posez. Na rozdíl od trailových modelů, které musí dělat kompromisy mezi ovladatelností a "pohodlím/endurance".

Zatímco nový typ uchycení brzd flat mount si Orbea vyhradila pouze pro modely s prémiovým karbonem OMX (dsotupné i pro OMX verze Oiz), tak teleskopická sedlovka OC2 se zdvihem 80mm je v rámci MyO dostupná jako volitelný komponent pro všechny modely s dostupným MyO. Uchycení brzd flat mount umožňuje uchycení bzd blíže kotouči a přispívá k lepšímu přenosu brzdné sílu stejně tak jako k zamezení otravného chrastění.

Jak jsme zvyklí výbava modelu Alma startuje u Shimano Deore a přes Shimano SLX, XT a XTR končí až u bezdrátové sady SRAM XX1 AXS.

U OMX verzí je dostupná možnost vlastní barevné kombinace a díky 4 novým vzorů v oblasti kokpitu si můžete skutečně vyhrát:

Zpátky na obsah

Oiz přejdi na eshop HaPe

Jsme rádi, že i model Oiz se dočkal nových rámů OMX, které poskytují stejné výhody jako u Almy. Mimo to jsou prémiové modely s rámy OMX vybavené uchycením tlumiče Fiberlink vyrobeného za použití vstřikování dlouhých karbonových vláken. Fiberlink je dokonalým splynutím lehkosti a tuhosti, hliníková verze spoje disponuje stejnou pevností, ale přídá kolu pár gramů váhy.

Nabídka modelů Oiz:

MODELRÁMVAHADLOPATKAXC/TRSQUIDLOCKMYO
M-LTD
M-TEAM
M-PRO
Monocoque
OMX
Fiberlink UDH XC/TR Standard FULL
MYO
M10
M20
M30
Monocoque
OMR
Alloylink Oiz
Alloy
XC/TR Standard MYO
Components
H10
H20
H30
Hydro
High polish
Alloylink Oiz
Alloy
TR MYO MYO
Components

Patka UDH (universal Derailleur Hanger) značně zjednodušuje případné výměny komponentů (dostupná i pro OMX verze Alma) a trojpoziční zamykání tlumiče Squidlock umožňuje dálkové ovládání vidlice i tlumiče. Možné pozice jsou:

  • Otevřeno: vidlice i tlumič pruží maximálně
  • Střed:      vidlice pruží maxímálně, pružení tlumiče je tlumeno
  • Pevný:     vidliče i tlumič jsou zamčené

Dovětek High polished u hliníkových rámů znamená, že nově mají hliníkové rámy zabrušované sváry, aby se jejich vzhled v dramatičnosti vyrovnal karbonovým sourozencům. Mimo pohledové stránky věci, jsou zabroušené spáry odolnější, což rozhodně není od věci protože spáry rámu jsou tradičně nejnamáhanější části.

Jak je vidět z tabulky, tak karbonové modely jsou dostupné ve dvou variantách XC - vidlice zdvih 100 mm a TR - vidlice zdvih 120 mm. Nábídka Orbea tak plynule pokrývá všechny typy kol od gravel až po trail.

V rámci letošního upgradu byla přepracována geometrie zadní stavby, která zároveň poskytuje větší průchodnost.

Dalším pojítkem mezi modely Alma a Oiz je zmodernizovaný kokpit karbonových modelů (můžete porovnat na modelech Oiz 2020 a 2021 na fotce nebo osobně u nás v obchodě). Nejznačnější změnou je nový představec OC3, který dává kolu moderní vzhled a zároveň umožňuje uchycení univerzálního držáku na cyklopočítač. Přepracované je také vnitřní vedení bowdenů ICR, které je ještě nenápadnější než dřív.

Jak jsme zvyklí výbava modelu Oiz startuje u Shimano Deore a přes Shimano SLX, XT a XTR končí až u bezdrátové sady SRAM XX1 AXS.

Poslední třešničkou na dortu, která se může zdát až triviální, ale designéři v Orbei se nad ní skutečně zapotili, je možnost dvou držáků na láhev ve velikostech M, L, XL. Věříme, že při vytrvalostních jízdách i Vy oceníte, že si designéři dali tu práci a místo pro dvě lahve přece jen našli!

U OMX verzí je dostupná možnost vlastní barevné kombinace a i zde si díky 4 novým vzorů (titan gold, marble, mimetice, matte) v oblasti kokpitu můžete skutečně vyhrát:

Zpátky na obsah

zpět